วันศุกร์ที่ 7 พฤศจิกายน พ.ศ. 2557

UTQ-02109

UTQ-02109 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศ สำหรับผู้สอนระดับมัธยมศึกษา   14 คะแนน จำนวนคำถาม : 20 ข้อ
1. ข้อใดกล่าวถูกต้อง ค. การจัดการเรียนรู้ตามหลักสูตรหมายถึงการจัดการเรียนรู้และวัดและประเมินผลตามตัวชี้วัดให้ครบทุกตัวชี้วัดที่กำหนดในแต่ละระดับ 2. “การวิเคราะห์ตัวชี้วัดจะทำให้ผู้สอนจัดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาผู้เรียนได้ครบทุกด้านข้อความที่ขีดเส้นใต้มีความหมายตรงกับข้อใด ข. องค์ความรู้ ทักษะ คุณลักษณะที่พึงประสงค์ 3. ข้อใดเป็นการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามตัวชี้วัด ต.1.2 ม.3/5 พูดและเขียนบรรยายความรู้สึกและความ คิดเห็นของตนเองเกี่ยวกับเรื่องต่าง ๆ กิจกรรม ประสบการณ์ และข่าว/ เหตุการณ์ พร้อมทั้งให้เหตุผล ประกอบอย่างเหมาะสม ง. อ่านข่าวการตั้งโรงงานผลิตผลไม้กระป๋องในชุมชน แล้วจัดกลุ่มอภิปรายว่าเห็นด้วยหรือไม่ เพราะเหตุใด 4. ข้อใดเป็นการจัดการเรียนรู้ตามแนวการเรียนรู้ภาษาแบบธรรมชาติ ง. การฝึกพูดประโยคภาษาอังกฤษเหมือนการฝึกพูดภาษาไทย 5. ข้อใดเป็นการจัดการเรียนรู้ตามแนวการเรียนรู้ภาษาเพื่อการสื่อสาร ค. การฝึกพูดทักทายโดยเลือกใช้สำนวนที่เหมาะกับสถานการณ์ 6. ข้อใดเป็นการจัดการเรียนรู้ตามแนว Content Based Approach ง. การอ่านข้อความเรื่อง “Natural Disaster” แล้วระบุส่วนที่เป็นสาเหตุ และเป็นผลของการเกิดน้ำท่วม 7. ข้อใดเป็นการจัดการเรียนรู้ตามทฤษฎี Schema ค. การอ่านเรื่องแล้วเรียงลำดับเหตุการณ์ตามเรื่องที่อ่าน Love at first sight Ming-fu and Lee met at the party. For Ming-fu. it was love at first sight because she was incredibly attractive. “Hello”, he said to Lee. “I’m Ming-fu”. Lee looked at him and smiled. They laughed and talked all evening. When they left the party it was still early, so they decided to go some where else. For the next year, Ming-fu and lee were together every weekend. They went to restaurants or parks for the weekends depending on how much time they had. One night, at a romantic restaurant, Ming-fu asked Lee, “Will you marry me?” “No”, Lee answered. “I’m not ready to get married”. Ming-fu began to write love letter to Lee. Every day he wrote a letter and mailed it to her. “I love you,” he said in his letter. “Marry me”. Every day the same mailman delivered Ming-fu’s letter to Lee. The mailman always smiled when he gave Lee a letter. Every day for 2 years Ming-fu sent Lee a love letter- 700 letters all together. Finally Lee said, “I’m ready to get married now.”
ตาม Barrett’s Taxonomy คำถาม” When Ming-fu and Lee met at the party, why was it love at first sight for Ming-fu? “ เป็นการพัฒนาทักษะการคิดขั้นใด ค. Inferential Comprehension 9. จากข้อ 8 คำถามข้อใดเป็นการพัฒนาทักษะการคิดขั้น Reorganization Comprehension ง. How many letters were sent from Ming-fu to Lee? 10. จากข้อ 8 คำถาม “According to the passage, what kind of person Ming-fu was?” เป็นการพัฒนาทักษะการคิดขั้นใด ข. Literal Comprehension
ต่อครับ 11. คำถามข้อใดเป็นการพัฒนาทักษะการคิดขั้น Evaluation ง. Is the story easy or difficult to understand? Why? 12. จากข้อ 8 คำถามข้อใดเป็นการพัฒนาทักษะการคิดขั้น Appreciation ข. If you were Lee, would you marry Ming-fu? Why? 13. The Smartest Parrot Once upon time, a man had a wonderful parrot. There was no other parrot like it. The parrot could say every word, except one word. The parrot would not say the name of the place where it was born. The name of the place was Catano. The man felt excited having the smartest parrot but he could not understand why the parrot would not say Catano. The man tried to teach the bird to say Catano however the bird kept not saying the word. At the first, the man was very nice to the bird but then he got very angry. “You stupid bird!” pointed the man to the parrot. “Why can’t you say the word? Say Catano! Or I will kill you” the man said angrily. Although he tried hard to teach, the parrot would not say it. Then the man got so angry and shouted to the bird over and over; “Say Catano or I’ll kill you”. The bird kept not to say the word of Catano. One day, after he had been trying so many times to make the bird say Catano, the man really got very angry. He could not bear it. He picked the parrot and threw it into the chicken house. There were four old chickens for next dinner “You are as stupid as the chickens. Just stay with them” Said the man angrily. Then he continued to humble; “You know, I will cut the chicken for my meal. Next it will be your turn, I will eat you too, stupid parrot”. After that he left the chicken house. The next day, the man came back to the chicken house. He opened the door and was very surprised. He could not believe what he saw at the chicken house. There were three death chickens on the floor. At the moment, the parrot was standing proudly and screaming at the last old chicken; “Say Catano or I’ll kill you”.
จากเรื่องด้านบน The Smartest Parrot เป็นอรรถลักษณะ (Genre) ใด ค. Narative 14. จากข้อ 13 จุดประสงค์ในการเขียนอรรถลักษณะของ The Smartest Parrot คือข้อใด ค. ให้ความบันเทิง 15. จากข้อ 13 ข้อใดเป็นโครงสร้างเรื่องของ The Smartest Parrot ง. Orientation- Complication-Sequences of events-resolution 16. จากข้อ 13 ข้อใดเป็นลักษณะภาษา (Grammatical Feature) ของ The Smartest Parrot ค. Words showing how and why 17. ข้อความใดกล่าวถึงการจัดการเรียนรู้ตามแนวอรรถฐานไม่ถูกต้อง ก. การสื่อความหมายต้องคำนึงถึง Field, Tenor และMode 18. การจัดการเรียนรู้ ผู้สอนควรใช้เวลาสำหรับการวัดและประเมินผลประเภทใดมากที่สุด ค. Assessment As Learning 19. ข้อใดกล่าวถึงการวัดและประเมินผลภาษาอังกฤษไม่ถูกต้อง ง. วัดให้ครบทุกทักษะทั้ง ฟัง พูด อ่าน เขียน ในแต่ละตัวชี้วัด 20. แบบประเมินเชิงคุณภาพมีความจำเป็นกับการวัดและประเมินผลในข้อใด ก. การวัดความเข้าใจหลักภาษา

1. ข้อใดกล่าวถูกต้อง
  • ก. หลักสูตรกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศกำหนดให้มี สาระ มาตรฐานการเรียนรู้และตัวชี้วัดจำนวนเท่ากันทุกระดับชั้น
  • ข. ผู้สอนสามารถเลือกจัดการเรียนรู้และวัดและประเมินผลตัวชี้วัดที่วิเคราะห์แล้วเห็นว่ามีความเหมาะสมกับผู้เรียน
  • ค. การจัดการเรียนรู้ตามหลักสูตรหมายถึงการจัดการเรียนรู้และวัดและประเมินผลตามตัวชี้วัดให้ครบทุกตัวชี้วัดที่กำหนดในแต่ละระดับ
  • ง. หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐานพุทธศักราช 2551 มุ่งพัฒนาผู้เรียนให้มีความสามารถทางภาษาเพื่อการแข่งขันในระดับสากล
2. “การวิเคราะห์ตัวชี้วัดจะทำให้ผู้สอนจัดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาผู้เรียนได้ครบทุกด้านข้อความที่ขีดเส้นใต้มีความหมายตรงกับข้อใด
  • ก. เสียง คำศัพท์ โครงสร้างประโยค
  • ข. องค์ความรู้ ทักษะ คุณลักษณะที่พึงประสงค์
  • ค. ทักษะภาษาทั้ง การฟัง การพูด การอ่าน และการเขียน
  • ง. เนื้อหาที่สัมพันธ์กับวัฒนธรรมของเจ้าของภาษาและกลุ่มสาระการเรียนรู้อื่น
3. ข้อใดเป็นการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามตัวชี้วัด ต.1.2 ม.3/5 พูดและเขียนบรรยายความรู้สึกและความ คิดเห็นของตนเองเกี่ยวกับเรื่องต่าง ๆ กิจกรรม ประสบการณ์ และข่าว/ เหตุการณ์ พร้อมทั้งให้เหตุผล ประกอบอย่างเหมาะสม
  • ก. จับคู่สนทนาแลกเปลี่ยนข้อมูลเกี่ยวกับตนเองจากบัตรข้อมูลที่ได้รับ
  • ข. อ่านนิทานแล้วจัดกลุ่มเขียนเรื่องโดยเปลี่ยนตอนจบให้แตกต่างไปเรื่องที่อ่าน
  • ค. สนทนาโดยการเล่นบทบาทสมมุติจากสถานการณ์การซื้อสินค้าในห้างสรรพสินค้า
  • ง. อ่านข่าวการตั้งโรงงานผลิตผลไม้กระป๋องในชุมชน แล้วจัดกลุ่มอภิปรายว่าเห็นด้วยหรือไม่ เพราะเหตุใด
4. ข้อใดเป็นการจัดการเรียนรู้ตามแนวการเรียนรู้ภาษาแบบธรรมชาติ
  • ก. การเรียนวิชาคณิตศาสตร์โดยใช้ภาษาอังกฤษ
  • ข. การแปลประโยคภาษาอังกฤษเป็นภาษาไทย
  • ค. การวิเคราะห์โครงสร้างเนื้อหาของข้อความที่อ่าน
  • ง. การฝึกพูดประโยคภาษาอังกฤษเหมือนการฝึกพูดภาษาไทย
5. ข้อใดเป็นการจัดการเรียนรู้ตามแนวการเรียนรู้ภาษาเพื่อการสื่อสาร
  • ก. การตีความประโยคที่อ่าน
  • ข. การอ่านเรื่องแล้วระบุตัวละครที่ชอบและให้เหตุผลประกอบ
  • ค. การฝึกพูดทักทายโดยเลือกใช้สำนวนที่เหมาะกับสถานการณ์
  • ง. การอ่านข้อความแล้วระบุส่วนที่เป็นข้อเท็จจริงและความคิดเห็น
6. ข้อใดเป็นการจัดการเรียนรู้ตามแนว Content Based Approach
  • ก. การฝึกฟังประโยคแล้วขีดเส้นแสดง Intonation
  • ข. การฝึกออกเสียงให้ถูกต้องตามหลักการออกเสียง
  • ค. การฝึกสนทนาโดยการสัมภาษณ์เพื่อนในห้องเรียน เรื่อง” My Future Career”
  • ง. การอ่านข้อความเรื่อง “Natural Disaster” แล้วระบุส่วนที่เป็นสาเหตุ และเป็นผลของการเกิดน้ำท่วม
7. ข้อใดเป็นการจัดการเรียนรู้ตามทฤษฎี Schema
  • ก. การวิเคราะห์โครงสร้างประโยค
  • ข. การหาความหมายคำศัพท์จาก Dictionary
  • ค. การอ่านเรื่องแล้วเรียงลำดับเหตุการณ์ตามเรื่องที่อ่าน
  • ง. การทำนายเรื่องจากชื่อเรื่องและภาพประกอบ
8.
 Love at first sight
            Ming-fu and Lee met at the party. For Ming-fu. it was love at first sight because she was incredibly attractive. “Hello”, he said to Lee. “I’m Ming-fu”. Lee looked at him and smiled. They laughed and talked all evening. When they left the party it was still early, so they decided to go some where else. For the next year, Ming-fu and lee were together every weekend. They went to restaurants or parks for the weekends depending on how much time they had. One night, at a romantic restaurant, Ming-fu asked Lee, “Will you marry me?” “No”, Lee answered. “I’m not ready to get married”. Ming-fu began to write love letter to Lee. Every day he wrote a letter and mailed it to her. “I love you,” he said in his letter. “Marry me”. Every day the same mailman delivered Ming-fu’s letter to Lee. The mailman always smiled when he gave Lee a letter. Every day for 2 years Ming-fu sent Lee a love letter- 700 letters all together. Finally Lee said, “I’m ready to get married now.”

ตาม Barrett’s Taxonomy คำถาม” When Ming-fu and Lee met at the party, why was it love at first sight for Ming-fu? “ เป็นการพัฒนาทักษะการคิดขั้นใด
  • ก. Evaluation
  • ข. Literal Comprehension
  • ค. Inferential Comprehension
  • ง. Reorganization Comprehension
9. จากข้อ 8 คำถามข้อใดเป็นการพัฒนาทักษะการคิดขั้น Reorganization Comprehension
  • ก. Where did they go after party ?
  • ข. What does love at first sight mean?
  • ค. Why did Ming- fu write letters to Lee?
  • ง. How many letters were sent from Ming-fu to Lee?
10. จากข้อ 8 คำถาม “According to the passage, what kind of person Ming-fu was?” เป็นการพัฒนาทักษะการคิดขั้นใด
  • ก. Evaluation
  • ข. Literal Comprehension
  • ค. Inferential Comprehension
  • ง. Reorganization Comprehension
11. คำถามข้อใดเป็นการพัฒนาทักษะการคิดขั้น Evaluation
  • ก. Was Lee attractive or not?
  • ข. Did Lee like Ming-fu? Why?
  • ค. Why did Lee marry the mailman?
  • ง. Is the story easy or difficult to understand? Why?
12. จากข้อ 8 คำถามข้อใดเป็นการพัฒนาทักษะการคิดขั้น Appreciation
  • ก. Why did Lee refuse to marry Ming-fu?
  • ข. If you were Lee, would you marry Ming-fu? Why?
  • ค. How long had they known before they met every weekend?
  • ง. Which word can best be replaced delivered in “Every day the same mailman delivered Ming-fu’s letter to Lee.”
13.
 The Smartest Parrot
        Once upon time, a man had a wonderful parrot. There was no other parrot like it. The parrot could say every word, except one word. The parrot would not say the name of the place where it was born. The name of the place was Catano. 
The man felt excited having the smartest parrot but he could not understand why the parrot would not say Catano. The man tried to teach the bird to say Catano however the bird kept not saying the word.
At the first, the man was very nice to the bird but then he got very angry. “You stupid bird!” pointed the man to the parrot. “Why can’t you say the word? Say Catano! Or I will kill you” the man said angrily. Although he tried hard to teach, the parrot would not say it. Then the man got so angry and shouted to the bird over and over; “Say Catano or I’ll kill you”. The bird kept not to say the word of Catano.
         One day, after he had been trying so many times to make the bird say Catano, the man really got very angry. He could not bear it. He picked the parrot and threw it into the chicken house. There were four old chickens for next dinner “You are as stupid as the chickens. Just stay with them” Said the man angrily. Then he continued to humble; “You know, I will cut the chicken for my meal. Next it will be your turn, I will eat you too, stupid parrot”. After that he left the chicken house.
The next day, the man came back to the chicken house. He opened the door and was very surprised. He could not believe what he saw at the chicken house. There were three death chickens on the floor. At the moment, the parrot was standing proudly and screaming at the last old chicken; “Say Catano or I’ll kill you”.

จากเรื่องด้านบน The Smartest Parrot เป็นอรรถลักษณะ (Genre) ใด
  • ก. Recount
  • ข. Procedure
  • ค. Narative
  • ง. Report
14. จากข้อ 13 จุดประสงค์ในการเขียนอรรถลักษณะของ The Smartest Parrot คือข้อใด
  • ก. ให้ความรู้
  • ข. เล่าประสบการณ์
  • ค. ให้ความบันเทิง
  • ง. แสดงความคิดเห็น
15. จากข้อ 13 ข้อใดเป็นโครงสร้างเรื่องของ The Smartest Parrot
  • ก. Goal- Materials needed-Sequence of steps
  • ข. Introduction-Explanation sequence-Conclusion
  • ค. Introduction-Sequence of events-Conclusion
  • ง. Orientation- Complication-Sequences of events-resolution
16. จากข้อ 13 ข้อใดเป็นลักษณะภาษา (Grammatical Feature) ของ The Smartest Parrot
  • ก. Verbs showing actions
  • ข. Timeless present tense
  • ค. Words showing how and why
  • ง. Sentences beginning with verbs
17. ข้อความใดกล่าวถึงการจัดการเรียนรู้ตามแนวอรรถฐานไม่ถูกต้อง
  • ก. การสื่อความหมายต้องคำนึงถึง Field, Tenor และMode
  • ข. การเข้าใจโครงสร้างเนื้อความมีความสำคัญต่อการเรียนรู้
  • ค. การสื่อความหมายเป็นไปตามบริบททางสังคมและวัฒนธรรม
  • ง. ในการจัดการเรียนรู้ไม่จำเป็นต้องให้รูปแบบ Genre แต่ละประเภท
18. การจัดการเรียนรู้ ผู้สอนควรใช้เวลาสำหรับการวัดและประเมินผลประเภทใดมากที่สุด
  • ก. Assessment For Learning
  • ข. Assessment Of Learning
  • ค. Assessment As Learning
  • ง. ใช้เวลาเท่ากันทุกประเภท
19. ข้อใดกล่าวถึงการวัดและประเมินผลภาษาอังกฤษไม่ถูกต้อง
  • ก. ให้ผู้เรียนมีโอกาสวัดและประเมินตนเอง
  • ข. วัดให้ครบทุกตัวชี้วัดที่กำหนดในหลักสูตร
  • ค. วัดเนื้อหาทางภาษา การปฏิบัติ และคุณลักษณะ
  • ง. วัดให้ครบทุกทักษะทั้ง ฟัง พูด อ่าน เขียน ในแต่ละตัวชี้วัด
20. แบบประเมินเชิงคุณภาพมีความจำเป็นกับการวัดและประเมินผลในข้อใด
  • ก. การวัดความเข้าใจหลักภาษา
  • ข. การวัดทักษะการ ฟัง และการอ่าน
  • ค. การวัดทักษะการพูด และการเขียน
  • ง. การวัดการเข้าใจความหมายคำศัพท์

1 ความคิดเห็น: